Ondřej Strnadel

BcA. Strnadel Ondřej   *19.04.1979

Studia:
2007 až dosud Univerzita Tomáše Bati, Fakulta multimediálních komunikací, Zlín
Ateliér Průmyslového designu, prof.ak.soch. Pavel Škarka
2005 - 2007 Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, Olomouc
1993 - 1998 Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská, Valašské Meziříčí
od r. 2000 pedagog SUPŠ sklářská, Valašské Meziříčí

 

Tvůrčí filozofie sklářského výtvarníka Ondřeje Strnadela staví na výhradním zájmu o hutnickou tvorbu – foukání a volném tvarování skla „z ruky“. Jedná se o náročné pracovní postupy, které mají vlastní dynamiku definovanou silou lidského dechu a rychlým procesem chladnutím skla.

Ondřej Strnadel zhotovuje objekty v podobě skleněných mís a váz v základních tvarech polokoulí či plochých talířů. Jeho pozoruhodná schopnost soustředění se na jedno téma ho přivádí k celým sériím „nádob“, u nichž upřednostňuje jednoduché organické tvary vyzařující silné vnitřní napětí. V celku hraje důležitou roli také výběr převážně tlumených barev sklovin. Strnadelovy nádoby-objekty nelze vnímat bezvýhradně jako užitkové předměty, ale také jako svébytná sochařská díla.

Přeměny organických tvarů, které lze velmi dobře evokovat právě sklem, pro něho představují logické vyústění dosavadních pracovních aktivit. Využívá výdutě jako přirozenou součást řeči skleněného materiálu, chápe jejich funkci a kultivovaně jich využívá. Za zmínku stojí i důmyslná práce s detailem a citlivé zacházení s povrchovou strukturou na místech, která to vyžadují.

Autor v tomto ohledu systematicky rozvíjí už dosažené a dokládá, že se umí dívat kolem sebe – organické formy a abstraktní celky ve skle mají značnou odezvu již v 60. letech 20. století. Svou tvorbou navazuje na tuto vynikající českou tradici, ve které se našemu sklářství, jako jednomu z prvních, podařilo sochařskými tendencemi překonat pomyslnou hranici mezi užitým a volným uměním.

Ondřej Strnadel patří mezi nemnohé sklářské výtvarníky, kteří nejsou závislí na pomoci dalších řemeslníků. Zná důvěrně možnosti skla i jeho účinek. Za podstatu výtvarné práce považuje řemeslnou kvalitu, snahu o podporu krásy skla a nutnost vlastnoručně s materiálem manipulovat.

Martin Hlubuček

 

Samostatné výstavy
2011  SKLO, Galerie Crears, Rožnov pod Radhošťem
2010  SKLO, Zámek Kinských, Valašské Meziříčí
2010  2 Glass, s J.Divínem, zámek Kravaře
2009  2 Glass, s J.Divínem, Městská galerie Hradec nad Moravicí
2009  Sklo, s J.Divínem, Galerie Stuki Opole, Polsko
2006  Sklo, městská galerie, Karviná

Účast na sympozii
2008  Sklářská beseda Moravské sklárny Květná
2007  Sklářská beseda, Moser, Karlovy Vary
2005  Sklářská beseda, sklárna A jeto Lindava
2004  Sklářská beseda, sklárna Bratří Jílků, Kamenický Šenov
2003 - 2007 Tavení skla dřevem, Deštné v Orlických horách
1998  Sklářské sympozium, B.A.G. Vsetín

Ceny
2009 Cena za sklo, SPA Sanssouci, Karlovy Vary
2009 „Pissoir Art Gallery“ Somerston, design pisoár, Brno
2009 Cena sklárny RONA Lednické Rovne za design skla
1996 Sklářská souťež Kamenický Šenov

Návrh a realizace
Od 2003  Cena města Valašského Meziříčí
Od 2009  Krásenská stopa
Zastoupení ve sbírkách
UPM- Muzeum Praha
Sklářské muzeum, Nový Bor
Galerie Vidima, Sevlievo, Bulharsko
Sklářské muzeum, Nový Bor
Galerie Beseda, Ostrava
Zámek, Moravská Třebová

Spolupráce
Univerzita Tomáše Bati Zlín
Fakulta Umění Ostravské Univerzity
Karlovarská Becherovka a.s.
Studio Ranny Vítkovice s.r.o., Ostrava

 

22. 11. 2011 – 10. 12. 2011

Ondřej Strnadel - 2011

 


Výběr z tvorby

 

Komentáře