Alena Kupčíková
Výstava v prostorách galerie CREARS byla v termínu od 22.6. - 27.8. 2016.
Alena Kupčíková narozená 22.10.1976 v Šumperku.
Absolvovala pražskou Akademii výtvarného umění – tu ukončila titulem Ph.D. Studovala také v zahraničí: v Jihoafrické republice studovala na Technikon Natal v Durbanu a ve Francii na Pařížské École Nationale Supérieure des Beaux Art. Jejím nejznámějším dílem je vytvoření techniky „chlupatá kresba“ či „reliéfy z chloupků“. Je také autorkou řady instalací a projektů s výraznými konceptuálními rysy a mezioborovými přesahy. Alena Kupčíková vytváří vlastní ojedinělé techniky, kterých je nemalé množství. Ženské akty s erotickým nádechem: „chlupatice“, jak jim sama autorka říká, doplnila o video s komentáři „dárkyň“ i komentářem vlastním. Tvorba chlupatic se dále rozvíjela, prvotním zájmem již nebyly dárkyně ochlupení, ale stala se jím prezentace ženského těla v intimních momentech. Chlupatice jsou mnohdy nerozlišitelné od kresby tužkou. Často se setkává s úžasem diváků, kteří nevěří, že je takto možné vytvářet obrazy z chloupků z ženského ohanbí. Jedná se vlastně o “chlupaté reliéfy”. Od roku 2009 autorka začala v dílech používat i jiné chloupky a chlupy, např. mužské či zvířecí. Alena stále pokračuje ve své provokativní tvorbě, kterou inovovala o techniku malby na plátno jediným ženským chloupkem, který je pak jako relikvie instalován u každého obrazu; jedním chloupkem maluje také na hedvábí, které pak osazuje kameny české značky Preciosa. Další inovací je, že chlupatice “doprovází” i 24 karátové zlaté plochy vystřídané ryzím stříbrem, což násobí a zdůrazňuje odrazy ženského půvabu, zdvojuje významy. Autorka často kombinuje chlupatice se symbolikou zvířat. Chloupky z ohanbí dále rozvíjí-galvanicky je zlatí a stříbří, studuje pozlacování a chloupky stříbří a zlatí i ručně, celé dílo pak osází brilianty. Dále experimentuje: vytváří obrazy ženských těl sestavené z broušených křišťálových kamenů zn. Preciosa® Genuine Czceh Crystal spolu s používáním krajek, brokátu, jež jsou zalité ručně do epoxidové pryskyřice. Ke všem těmto technikám přidává i vyškrabávané smaltové obrazy. Zabývá se i politickou tématikou, vytvořila „České korunovační klenoty“, které jsou provázané s chystaným projektem „Nové Československé epopeje“, který zahájila v roce 2013 s podtitulem „DARUJTE SVÉ OCHLUPENÍ z ohanbí, historicky - geograficky-genetickou relikvii českého-československého národa“. První obraz „Nové Československé epopeje byl odhalen na její loňské samostatné výstavě v Tančícím domě v galerii Art Salon S. Pro autorku s dyslexií má velký význam samotné ilustrování slov. Práce se slovy souvisí i s jejím doktorandským projektem: Interaktivní Multimediální Testy a Slabikář pro možné odhalení a prevenci počátečních problémů se čtením a psaním pro děti od 4 let. Řadu let se zabývá také záznamy partitur různých zvuků a pocitů. Vytvořila hudbu z pohybu slunce, zobrazila zvuk celého lesa i jednotlivých stromů; hudbu očí, do partitury zaznamenala pohyb lidí s použitím GPS technologie atd. Nový projekt, zabývající se opět transformací jevu do obrazu a zvuku nazvala Orchestrální pohled na bytí lidských stop. Cesty, silnice z asfaltu či kamenů, jsou místa, díky kterým se můžeme přemístit kamkoliv, kde nás něco čeká. Zaujaly ji cesty v různých místech zeměkoule, systematicky zaznamenala jejich povrchy se stopami lidské činnosti. Zvolenými výtvarnými technikami zprostředkovává tyto záznamy stop lidské činnosti, snaží se o jejich zviditelnění a převod jejich komunikace do našeho jazyka. Pomocí kódu, obrazu a zvuku je transformuje do vizuálních a akustických obrazů. Tím představuje tento projekt v podobě reliéfu z Českého křišťálu. Její zcela poslední práce navazuje (nejen) na vlastní koncept kinetickým objektem: Zpívajícím a Tančícím stromem, který se bude honosit v Dlouhé ulici před klubem Roxy po dobu jednoho roku (do října 2016).Fotogalerie
Komentáře jsou uzavřeny