Ivan Titor
(*02.02.1960)
Ivan Titor je malířem pronikavě imaginativním. A to ve všech polohách své tvorby. Nezáleží příliš, zda nám předkládá některou z mnoha variací autoportrétu nebo nás zve do své čistě vyfabulované krajiny či abstraktní kompozice. Jeho výjimečnost spočívá v tom, že nás dokáže přesvědčit, abychom považovali často „nerealistické“ prvky jeho obrazů za něco samozřejmého, s čím se můžeme denně setkávat a konfrontovat. Vzácným prvkem, který je možné z Titorových děl vytěžit, je podle autora právě ono zaměření na dichotomii neskutečného a reality, jakož i na všechny další protiklady, které na svých obrazech klade vedle sebe. Snaží se nás tak přimět k zamyšlení o složitém, mnohobarevném světě plném nejrůznějších faset v jiných kategoriích, než jen jako o nemísitelných a pevně ukotvených strukturách.
V Ivanu Titorovi můžeme spatřovat následovníka určité linie hyperrealismu. Zdaleka však nejde o fotograficky přímé napodobování něčeho „viděného“ či dokonce viditelného. Autor vytváří své vlastní uměle zkonstruované důvěryhodné světy plné vířivého pohybu, které jsou do krajnosti realistické pouze v mysli diváků. Mohli bychom zde spíše vhodněji hovořit o určité hyperrealistické technice a způsobu zaznamenání myšleného, než o přesné nápodobě něčeho skutečného. Podstatným rysem jeho tvorby je vytváření dokonale přesvědčivé iluze prostoru v neobvyklých perspektivách a studium teorie barev, které v tomto procesu hrají klíčovou roli. Tyto dvě nezbytné složky tvoří základ k budování zdánlivé nadrealističnosti každého námětu a Titor s nimi dovede pracovat skutečně mistrně. Na začátku 90. let se autor pokoušel v těchto intencích experimentovat s počítačovou grafikou. Tato cesta se však ukázala jako nevhodná, neboť převážila autorova potřeba, být v přímém propojení s obrazem. Kontakt s materiálem, potřeba se jej dotýkat, míchat a cítit barvy, jsou nezbytné smyslové vjemy, bez nichž si malíř svou tvorbu nedokáže představit.
Dva hlavní proudy umělcovy tvorby se soustřeďují na autoportrét a na abstraktní architektonické a tvarové kompozice. Ve svých autoportrétech Titor mísí realisticky ztvárněný portrét s nekonkrétním pozadím a různými strukturami, které jej obklopují. Jeho tvář bývá často zachycena v silně vypjaté emoční křeči, která k nám z hloubky prostoru křičí až existenciálních úzkosti. Zneklidňující charakter těchto maleb bývá umocněn používáním zemitých valérů a tmavších barev a doplněn abstraktními tvary nebo barevnými skvrnami, které účinek záměru vyjádření stavu mysli sužované neznámou úzkostí portrétovaného ještě zesilují. Titorovy abstraktní kompozice, kterým věnuje podstatnou část své práce, představují fascinující vhled do uměle zkonstruovaného světa, kde je vše v excentrickém pohybu, kde vše víří, kypí neklidem a nedočkavostí, opisuje spirálové dráhy a krouží. Nejrůznější šroubovice, seskupení soustředných kruhů a dynamických rastrů vyjadřují nestálost v prostoru, neukotvenost a určitou obtížně definovatelnou neuchopitelnost. Dokonce i zdánlivě přesně vymezené struktury a v prostoru pevně ukotvené tvary budí, díky své důmyslné konstrukci a pozoruhodné netradiční perspektivě, dojem neustálé přeměny a nepostižitelnosti.
Mezi léty 1991 a 1998 byl Ivan Titor členem Unie výtvarných umělců ČR a jako organizátor se podílel na několika výstavách mladých výtvarníků UVU v Domě umění v Ostravě. Krátce pracoval také v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě. Pravidelně pořádá autorské výstavy a doma i v zahraničí se zúčastňuje četných výstav kolektivních. Své propracované kompozice představil ve Francii, USA, Polsku, Německu či Kanadě. Kromě malby se Titor zabývá i kresbou, okrajově ilustrací a zajímá se o fotografování. V současnosti se věnuje volné tvorbě a pedagogické činnosti.
Biografie v datech
—— | —— |
1975–1979 | Gymnázium Ostrava |
1981–1987 | Výtvarná výchova a Český jazyk, Ostravská univerzita |
1990-dosud | volná tvorba |
1999 | habilitační řízení, Univerzita J. E. Purkyně Ústí nad Labem (udělen titul doc.) |
Pedagogická činnost:
V letech 1992 – 2007 vyučoval na katedře výtvarné výchovy Ostravské univerzity, od roku 1999 jako docent v ateliéru malby.
Od roku 2005 vyučuje na FMK Univerzity T. Bati ve Zlíně kresbu a teorii barev.
Působení v zahraničí:
V letech 2002 – 2004 vedl ateliér malby na Fakultě umění Katovické univerzity.
Samostatné výstavy:
—— | —— |
2000 | Pasinger Kunstladen, Mnichov, SRN |
2003 | Mona Lisa, Olomouc |
2004 | Galeria Uniwersytecka, Cieszyn, Polsko |
2005 | Galerie Magna, Ostrava |
2006 | Galerie V.Wünsche, Havířov |
2008 | Galerie výtvarného umění v Ostravě |
Galerie Chagall, Karviná | |
2010 | Slezskoostravská galerie |
2011 | Galerie Alternativa, Zlín |
Galerie Crears, Rožnov | |
2012 | Galerie Synagoga, Hranice |
2013 | Galerie Mona Lisa, Olomouc |
2015 | Galerie Kinský, Kostelec nad Orlicí |
Účast na výstavách:
—— | —— |
2000 | Popis jedné krajiny, Pasinger Kunstladen, Mnichov, SRN |
Dva konce století, České muzeum moderního umění, Praha | |
2001 | Der Mensch das skurrile Wesen, Pasinger Kunstladen, Mnichov, SRN |
2003 | Galerie BWA Bielsko- Biala, Polsko |
Galerie BWA Sieradz, Polsko | |
2006 | His Master´s Freud, Galerie Mona Lisa, Olomouc |
2008 | 7th Artprague, Praha |
Ostrava Art, Ostrava | |
Žena v zajetí techniky, Galerie La Femme, Praha | |
2009 | Figurama, Zlín |
2010 | Chimeria, Sedan, Francie |
2011 | Dystopia, CoproGallery, Santa Monica |
2012 | Figurama, Praha |
Ilustrace v knihách:
L. Olsen, Architectures of possibility, 2012, Guide Dog Books, Ohio
P. Rankov, Na druhej strane, 2013, Artforum Bratislava
K.S. Robinson, A Short, Sharp Shock, 2015, Anti- Oedipus Press, Michigan
13. 3. 2011 – 16. 4. 2011
zatím Vaše nejpovedenější instalace.
igor d. – 21. březen 2011opravdové bravo !!