Petr Hajdyla

Petr Hajdyla (1985), mladý figurální malíř, který prošel školením v ostravském ateliéru Daniela Balabána, vyznává obraz jako svébytně budovaný výrazový svět, v němž dominantní roli hraje barva. Obraz je tu především polem asociací, z něhož se „figurují“ narativy. Ty jsou od počátku zakládány tak, aby sdělovaly dvojí rovinu autorovy zkušenosti. Lze v této souvislosti hovořit o dvojím kódování výrazu. Prvním je téma, tematizace nějaké vztahu, problému, kontextu, souvislosti (místy cíleně absurdní) apod. Druhým, možná zásadnějším, je reflexe samotné malířské formy, toho, co malířské prostředky dokáží vykouzlit vůči lidskému oku, a nejen vůči němu. Obrazy Petra Hajdyly mají celostně smyslovou povahu a proto mohou vyvolávat i jiné počitky, například aromatické, chuťové nebo erotické. Jejich základem je autorovo přesvědčení, že malba, potažmo obraz, má sdělovat vitální stránku zkušenosti, radost z prožívané fenomenální skutečnosti, z asociací, které probouzí, ale i radost z mimovolného zacházení s barvou, která se v Hajdylových dílech často proměňuje z prioritní vizuální funkce v symbolickou hodnotu.

Výstava Nesmrtelný sběrač představuje soubor prací, které vznikly převážně po návratu z rezidenčního pobytu na Filipínách. Návštěva ostrovů dálného Východu na autora silně zapůsobila (barva, světlo, místní rituály, příroda). Rezidence byla spíše průzkumným pobytem, tvorba následovala až poté. Na základě poznámek a skic (včetně fotografických) vytvořil Hajdyla díla, které reflektují principy exotického světa, plného slunce, barev a života, jenž se samovolně reprodukuje a rozhojňuje, bez toho, aby mu byly kladeny nějaké větší překážky. Životní tempo Filipínců je zcela odlišné od evropského. Autor zmiňuje určitou rajskou „lenivost“, která umožňuje obyvatelům bezstarostně trávit čas ve stínu palem a v případě hladu se nasytit z nejbližšího stromu šťavnatým mangem. Po stromech jsou roztroušeny basketbalové koše, které čekají na hráče a míč. Odkaz na americký kulturní vliv prostupuje volnou přírodu. Ta si také vše nárokuje a přivlastňuje. Autor se noří do džungle, splývá s ní. Bujná vegetace tvoří neprostupné hradby, v nichž se občas mihne gekon. Noc všechno mysticky sjednocuje. Pestrobarevné plody manga tu nahrazují biblické jablko poznání doprovázené přítomností zákeřného pokušitele – hada. Všudypřítomná plodnost hýří barvami, ale uplatňuje i své maskovací strategie - mimikry. Občas se tu mihne kulturní a sociální nesoulad, který sem zavála koloniální minulost i globální současnost. Na okraji bájného ráje jakoby probleskovaly všudypřítomné lidské starosti. Nesmrtelný sběrač prochází prostředím jako lovec fenoménů, jejichž řada je nekonečná a jejichž počet nebude nikdy zcela naplněn. V této pravdě je obsažena svoboda malířství. Svobodná volba vytváří jedinečný autorský kontext. Petr Hajdyla je „sběračem“ momentů, kterým propůjčuje nadčasový obrazový rámec. Pracuje s nadějí, že sdílení může být i radostné, nikoliv pouze klaustrofobní či traumatické. A také, že potřeba tohoto typu sdílení se generačně opakuje, a je tedy nesmrtelná. Nesmrtelného sběrače lze v tomto kontextu potom nahlížet jako metaforu malíře a jeho poslání. Petr Vaňous, Praha, duben 2024

Samostatné výstavy: 2023 - 30 000 emocí, Dům Radost, The Chemistry Gallery, Praha, Česká republika 2023 - Hajdylucination, Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava Česká republika 2022 - Palác královny Marie, Balčik, Bulharsko 2021 - Je v tom víc lehkosti než tíhy, Dům umění Opava, Česká republika 2020 - Citus Placitus, Galerie PAPE, Odry, Česká republika 2019 - Medium, Galerie Sýpka, Valašské Meziříčí, Česká republika 2019 - Propolis, Galerie současné malby, Ostrava, Česká republika 2018 - Úroda, Dům umění Frýdek-Místek, Česká republika 2017 - Barrelina, Galerie Dole, Ostrava, Česká republika 2016 - Propady realitou, Galerie Kaple, Valašské Meziříčí, Česká republika 2016 - Malířská sezóna, Galerie NIBIRU, Ostrava, Česká republika 2015 - Zlatý padák, Galerie Mira, Ostrava, Česká republika 2014 - Pohledy, Galerie městské knihovny, Rožnov pod Radhoštěm, Česká republika 2013 - Čerstvé maso, Galerie SUŠi, Ostrava,Česká republika 2010 - Malby, Galerie Beseda , Kopřivnice, Česká republika 2008 - Malby, The Templ Club, Ostrava, Česká republika 2002 - Malý Francouz, SUŠi Gallery, Ostrava, Česká republika

Skupinové výstavy 2023 - Artists Hero, Praha, Česká republika 2023 - Portheimka, Praha, Česká republika 2022 - Předaukční výstava nadace Euronisia, Oblastní galerie Liberec, Česká republika 2022 - Výstava vítězů soutěže o nejlepší NFT, Národní divadlo, Praha, Česká republika 2017 - Výstava finalistů soutěže Plzeňského Prazdroje, Galerie Depo, Plzeň, Česká republika 2016 - Výstava finalistů ceny Rudolfa Schlattauera, Galerie Sýpka, Valašské Meziříčí, Česká republika 2015 - Gallery of Marko K. Gregović, Petrovac, Černá Hora 2014 - Galerie Dole, Ostrava, Česká republika 2013 - Open Air, Mikulov, Česká republika 2010 - Diplomky Falukty umění, Dům umění Ostrava, Česká republika 2007 - Galerie Jáma 10, Ostrava, Česká republika 2004 - Galerie Jáma 10, Ostrava, Česká republika

Ocenění 2023 - vítěz Don Papa Art competition 2022 - vítěz Nejlepší NFT art, hlasování diváků, Galerie ARTEFIN a Callisto Network 2017 - vítěz Pilsner Urquell ́s art competition 2016 - vítěz Cena Rudolfa Schlattauera

Fotogalerie

 

Komentáře jsou uzavřeny